logo

Szablon prostego programu. Definiowanie zmiennych.


Szablon prostego programu.

#include<cstdlib>  //dołączamy bibliotekę cstdlib zawierającą m.in. system
#include<iostream> //dołączamy bibliotekę iostream zawierającą m.in. cin, cout


using namespace std;  //sygnalizujemy: będziemy używać standardowej przestrzeni nazw 
                      //tu umieść definicje zmiennych globalnych

int main(int argc, char *argv[]) //funkcja main, tu się rozpoczyna działanie programu
{                                //początek bloku 

	…                      //tu umieść definicje zmiennych i swój kod

	return 0;
};                               //koniec bloku

Podstawowe typy danych.


typrozmiarminmax
bool1prawda lub fałsz  
char1256 różnych znaków  
unsigned char10255
int2/4-21474836482147483647
unsigned2/404294967295
short int2-3276832767
long int4-21474836482147483647
float41.8 * 10-383.4 * 1038
double82.23 * 10-3081.79 * 10308
long double103.37 * 10-49321.18 * 104932

Program typu witaj świecie!

#include<cstdlib> 
#include<iostream> 


using namespace std;  
                      

int main(int argc, char *argv[]) 
{                                
	cout << "Witaj świecie!" << endl;
	                      
	system("pause")
	return 0;
};                               

Lub:
#include<cstdlib> 
#include<iostream> 
                    

int main(int argc, char *argv[]) 
{                                
	std::cout << "Witaj świecie!" << std::endl; //nazwa kwalifikowana
	                      
	system("pause")
	return 0;
};                               

Definiowanie zmiennych

	bool flgWystepuje;
	int liczDodatnich, liczUjemnych;
	double x, y, z;
	char znak;


Definiowanie zmiennych połączone z inicjalizacją

	bool flgWystepuje = false;
	int liczDodatnich = 0, liczUjemnych = 10;
	double pi = 314.15e-2;
	char znak = 'd';


Instrukcja warunkowa "if"

	double a;
	cout << "Podaj a = ";
	cin >> a;             //czytanie danej z klawiatury
	
	if (a >= 0)
		cout << sqrt(a);
		

	double a, b, c;
	
	if ( (a > b) && (b > c) ) //dwie instrukcje są zawarte w "if" zatem
	{                          //konieczne są nawiasy "{ }"
		cout << "Kolejnosc liczb jest nastepujaca: " << endl;
		cout << c << " " << b << " " << a << endl;
	}	

	double delta;
	
	if ( delta >= 0 ) 
	{                //nawiasy nie są konieczne          
		cout << "Delta jest nieujemna!" << endl;
	}
	else
	{                //nawiasy nie są konieczne          
		cout << "Delta jest ujemna!" << endl;
	}

	double delta;
	
	if ( delta > 0 ) 
	{                          
		cout << "Dwa rozne pierwiastki!" << endl;
	}
	else if (delta == 0)
	{                     
		cout << "Jeden podwojny pierwiastek!" << endl;
	}
	else
	{
		cout << "Brak rozwiazan!" << endl;
	}

Pętla dla ("for")


	for (int i=0; i<5; ++i)   //powtarzaj 5 razy dla i=0, 1, ... 4
		cout << "i = " << i << endl;


	for (int i=0; i<5; ++i)  //petla w petli, tj. zagnieżdżenie
	{
		for (int j=0; i<2; ++j)
			cout << "+" ;
		cout << endl;
	}
Powyższy program wydrukuje na ekranie:
++
++
++
++
++


  int mojX, x = rand() % 6 + 1;  //losuj liczbę od 1 do 6; rzuć kostką
	for (int i=0; i<3; ++i) //masz trzy strzły, zgaduj ... 
	{
		cout << "Zgadnij liczbe oczek: ";
		cin >> mojX;
		if ( x == mojX )
		{
			cout << "Brawo zgadles" << endl; 
			break;
		}
		else
			cout << "Pudło!" << endl;
	}

logo