Szablon prostego programu. Definiowanie zmiennych.
Szablon prostego programu.
#include<cstdlib> //dołączamy bibliotekę cstdlib zawierającą m.in. system
#include<iostream> //dołączamy bibliotekę iostream zawierającą m.in. cin, cout
using namespace std; //sygnalizujemy: będziemy używać standardowej przestrzeni nazw
//tu umieść definicje zmiennych globalnych
int main(int argc, char *argv[]) //funkcja main, tu się rozpoczyna działanie programu
{ //początek bloku
… //tu umieść definicje zmiennych i swój kod
return 0;
}; //koniec bloku
Podstawowe typy danych.
typ | rozmiar | min | max |
bool | 1 | prawda lub fałsz | |
char | 1 | 256 różnych znaków | |
unsigned char | 1 | 0 | 255 |
int | 2/4 | -2147483648 | 2147483647 |
unsigned | 2/4 | 0 | 4294967295 |
short int | 2 | -32768 | 32767 |
long int | 4 | -2147483648 | 2147483647 |
float | 4 | 1.8 * 10-38 | 3.4 * 1038 |
double | 8 | 2.23 * 10-308 | 1.79 * 10308 |
long double | 10 | 3.37 * 10-4932 | 1.18 * 104932 |
Program typu witaj świecie!
#include<cstdlib>
#include<iostream>
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[])
{
cout << "Witaj świecie!" << endl;
system("pause")
return 0;
};
Lub:
#include<cstdlib>
#include<iostream>
int main(int argc, char *argv[])
{
std::cout << "Witaj świecie!" << std::endl; //nazwa kwalifikowana
system("pause")
return 0;
};
Definiowanie zmiennych
bool flgWystepuje;
int liczDodatnich, liczUjemnych;
double x, y, z;
char znak;
Definiowanie zmiennych połączone z inicjalizacją
bool flgWystepuje = false;
int liczDodatnich = 0, liczUjemnych = 10;
double pi = 314.15e-2;
char znak = 'd';
Instrukcja warunkowa "if"
double a;
cout << "Podaj a = ";
cin >> a; //czytanie danej z klawiatury
if (a >= 0)
cout << sqrt(a);
double a, b, c;
if ( (a > b) && (b > c) ) //dwie instrukcje są zawarte w "if" zatem
{ //konieczne są nawiasy "{ }"
cout << "Kolejnosc liczb jest nastepujaca: " << endl;
cout << c << " " << b << " " << a << endl;
}
double delta;
if ( delta >= 0 )
{ //nawiasy nie są konieczne
cout << "Delta jest nieujemna!" << endl;
}
else
{ //nawiasy nie są konieczne
cout << "Delta jest ujemna!" << endl;
}
double delta;
if ( delta > 0 )
{
cout << "Dwa rozne pierwiastki!" << endl;
}
else if (delta == 0)
{
cout << "Jeden podwojny pierwiastek!" << endl;
}
else
{
cout << "Brak rozwiazan!" << endl;
}
Pętla dla ("for")
for (int i=0; i<5; ++i) //powtarzaj 5 razy dla i=0, 1, ... 4
cout << "i = " << i << endl;
for (int i=0; i<5; ++i) //petla w petli, tj. zagnieżdżenie
{
for (int j=0; i<2; ++j)
cout << "+" ;
cout << endl;
}
Powyższy program wydrukuje na ekranie:
++
++
++
++
++
int mojX, x = rand() % 6 + 1; //losuj liczbę od 1 do 6; rzuć kostką
for (int i=0; i<3; ++i) //masz trzy strzły, zgaduj ...
{
cout << "Zgadnij liczbe oczek: ";
cin >> mojX;
if ( x == mojX )
{
cout << "Brawo zgadles" << endl;
break;
}
else
cout << "Pudło!" << endl;
}